2016. augusztus 13., szombat

Iskolaösszevonási összegző egy anyuka szemével

Tisztelt Olvasók!

Amióta felröppent a hír, miszerint a lakiteleki önkormányzat erőteljes átalakításokat tervez az iskola körül még a tanév megkezdése előtt, elég sokféle színvonalon és módon történt csevegés a témában mind szóban, mind írásban. Az elmúlt napokban több felől is érkezett hozzám olyan visszajelzés, miszerint nem igazán értik a szülők sem, mi is ezzel a felvetéssel valójában a bajunk. Ennek szeretnék véget vetni, és tisztázni, mi is az, ami kiverte a biztosítékot nálam, és talán más hozzám hasonló szülőnél is. Ez talán egyfajta támpontot is adhat a hétfői fórumnak, melyet az SZMK vezetője kezdeményezett. Részemről ezzel én véget is vetnék a facebook írogatásnak, aki ebben továbbra sem lát mást, mint kötözködést, vagy politikát, azzal én a továbbiakban nem tudok már mit kezdeni.

Tehát röviden három pontban tudnám megfogalmazni a problémát: 
  • kivitelezés 
  • időzítés 
  • kommunikáció
És akkor vegyük is sorban, miről is szól a helyzet. Mindenekelőtt azonban leszögezném, hogy az iskola összevonásával és a gyerekek egy intézményben való elhelyezésével nekem abszolút semmi bajom, én is olyan iskolában tanultam, ahol együtt voltak a kicsik a nagyokkal, és szerintem sok helyen nem engedheti meg magának az iskola, hogy külön épületet tartson fenn az alsósoknak és a felsősöknek. És akkor el is érkeztünk az első ponthoz. Talán sokan nem tudják, de az egy fedél alá hozás gondolata már több korábbi vezetés fejében megfordult, és talán valóban praktikus is lenne, ha a gyerekeknek nem kellene sétálni egy nagyot az ebédlőig, majd az ebédhez kapott gyümölcs maradékait úton-útfélen hátrahagyva a délutáni szakkörre, zeneórára, edzésre stb. visszasétálni a nagy épületbe. Igen ám, de ha ez megoldható lenne néhány fal áthelyezésével, meg ajtó vágásával, akkor a korábbi vezetők miért nem tették meg ezt a lépést? Valószínűleg körüljárták a kérdést, és arra jutottak, hogy ilyen egyszerűen nem lehet négy-öt osztálynyi gyereket bezsúfolni a már teljesen kihasznált épületbe. És elárulom, az U alakú rész lefedésének és átriummá alakításának terve kb. 20 éve lapul a polgármesteri hivatal egyik szekrényében. Szóval ez az ötlet nem újkeletű. 

Akkor most miért is ágálunk ellene? 

Mint ahogyan a pedagógusok is elmondták, minden terem ki van használva, és nem csak a tantervi órákkal, hanem a délutáni foglalkozások, külön foglalkozások, felzárkóztatás is lekötik az épület kihasználását. Még a kémia szertár felszámolását és a felszerelés szekrényekben történő elhelyezését esetleg el tudnám fogadni, de a számítógép-terem megszüntetése nonszensz. Sajnos az informatikai oktatás még nem áll azon a szinten, hogy wifi-kapcsolattal ellátott 20-25 db laptoppal meg tudnák oldani az oktatást bármelyik teremben egy projektor vagy okostábla mellett. Így ez a tantervi óra eléggé helyhez kötöttnek tűnik. A termet pedig szaktantermeként szokták hasznosítani, amikor éppen nem informatika óra zajlik benne. A könyvtár alkalmas jelen állapotában egy 20 fős osztály befogadására? Vagy kidobálunk pár könyvet, hogy beférjenek a padok? Na de a legdurvább, amit az agyam nem bírt befogadni (tudom, én vagyok gyengeelméjű): a polgármester asszony számításai szerint meglehet, hogy lenne olyan osztályterem, amelyen két osztálynak kellene osztoznia. Ezt mégis hogyan képzelik el? Az egyik sarokban megy a földrajz óra a 6.b-nek, a másikban a nyelvtan a 3.c-nek? Esetleg lenne délelőttös és délutános műszak? Felfoghatatlan. Mellesleg megjegyzem, hogy az osztálytermek kialakítására építészeti szabvány is vonatkozik, ami minimálisan 52 m2-t ír elő. Osztályonként. És akkor még csak az oktatás szervezésénél tartunk. 

Igen ám, de itt a konténer kérdése. 

A hírek szerint, az étkezést és esetleg a napközit is konténerben oldanák meg.  Egy építkezés szünetében az otthonról hozott uzsonnáját a munkások lehet, hogy el tudják ilyen helyen fogyasztani, de itt közétkeztetésről van szó, aminek igen komoly higiéniai előírásai is vannak. Hol lenne a tálalás? És a mosogatás? Fekete és fehér mosogató, kézmosó, miegymás? Az iskola igen komoly pályázatból minimálisra csökkentette a rezsiköltséget, éves szinten például kevesebbet fizetnek villanyszámlát, mint én havonta. Az oktatás 9 és fél hónapjából kb. 6 hónapban fűteni kell. Nem fog ez az extra kiadás olyan számokat eredményezni a pályázatban, ami a fenntartási időszakban a problémát okoz? Vagy betesznek egy szenes kályhát a sarokba, hogy ne zavarjon be az elszámolásba? És akkor a konténernek a bérleti díját, netalán tán a vételi árát még bele sem számoltuk. Remélem, dereng már valami, de ha mégsem, továbbmegyek.

Jöhet a kettes pont, az időzítés. Augusztus közepét írunk, a falu vezetése szabadságon, se egyeztetés, se döntés nincs a témában, de itt szeptember 1-től meg kellene kezdeni az oktatást. Nos, voltam már pedagógus is, van némi rálátásom egy iskola működésére. Augusztus 20-a után a pedagógusok már ezerrel a következő évre dolgoznak, tanmeneteket egyeztetnek, termet dekorálnak, rajzolna, festenek, terveznek. Ekkor már nem annak van itt a helye, hogy melyik falat vegyük ki, hova tegyünk ajtót stb. Még ha erről már döntés is lenne, szeptember 1-re nem egy fehérre meszelt üres szobát kell átadni a pedagógusoknak, hanem addigra annak tanteremnek kéne lennie. És a termet a pedagógusok a két kezük munkájával teszik azzá, amíg egyesek szerint a hasukat süttetik a tengerparton! Az idő pedig továbbra sem velünk van, hiszen a megvalósításról még testületi döntés sincs. De jut eszembe, építési engedély van? Emlékeim szerint az iskola középső, a folyosót és a tantermeket elválasztó fala főfal, és így ha azon egy ajtót szeretne valaki vágni, ahhoz bizony építési engedély szükségeltetik, mivel az épület tartószerkezetéhez szeretnének hozzányúlni. Ennek a lebonyolítása sem két nap, de nem is két hét.

És a végére itt a kommunikáció. A képviselő-testület és a polgármester eddig elég jól a maga javára tudta fordítani az ellenzék szerencsétlenkedéseit, de itt most a saját banánhéjukon dobtak hátast. A szemétszállítással és lovas oktatással kapcsolatos lakossági fórumon volt először szó talán két elejtett mondatban a témáról, mint tervről, amire hirtelen fel is kaptam a fejem, de mire átfutott a processzoron az információ, már a nindzsák- van zsák-lesz zsák témánál jártunk újra. Majd a következő héten derült ki, hogy az iskolaigazgató nem együttműködőnek lett kikiáltva, mivel – tudtommal – külföldi tartózkodása alatt nem vette fel a telefont, hogy erről a fontos kérdésről egyeztetni lehessen, de legalább őt és minden egyéb érintettet megkerülve a tankerületi vezető szintén kapott néhány elejtett morzsát ilyen-olyan tervekről. Majd ezzel a téma lezárva, elmentem két hétre szabadságra, viszlát, majd jövök… És amikor kiszivárogtak az elképzelések, melyet legalább két képviselő (köztük az alpolgármester) megerősített, sőt, kiegészítették azzal, hogy a napközi épületéből, a gyerekeket a fent leírt körülmények közé áttéve, rendezvénytermet készülnek kialakítani, azonnal eldurrantak az agyak. És mindez úgy van beállítva, hogy a választási eredményekbe bele nem nyugvó egyének hergelik a szülőket fals információkkal. És többek közt ez az, amiért ennek a hosszúra nyúlt szövegnek a megírására vállalkoztam, hogy tisztázzuk végre, mi is a probléma alapja. Ehhez nem kell visszamenni a választásokig, ez nem arról szól, hogy ki van hatalmon, ki vezeti a falut. Ez csak is a gyerekekről szól!

Azóta már alsós pedagógusok is tiltakozásukat fejezték ki a tervek ellen, és nagyon remélem, hogy felébrednek a szülők, de legfőképpen a képviselők, és belátják, mekkora hibát készülnek elkövetni.

Tisztelettel,

Kovács Renáta

2 iskolás korú gyermek anyukája
okleveles építészmérnök
egykori pedagógus / szakoktató 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése